top of page

FAQ

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet tussen, stuur dan even een mail en ik kom er zo snel mogelijk op terug.

  • Talen?
    Begeleiding is mogelijk in het Nederlands of Engels.
  • Recht op terugbetaling?
    Wanneer je niet binnen de eerstelijnszorg terecht kan, heb je ook recht op enkele terugbetalingsmogelijkheden. Hiervoor neem je best contact op met jouw mutualiteit of hospitalisatieverzekering om de mogelijkheden te bespreken. Alvast enkele links Christelijke Mutualiteit (CM) De Voorzorg Helan Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsuitkering (HZIV) Kas der Geneeskundige Verzorging van HR Rail of Railcare Liberale Mutualiteit (LM) Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen (NZVL) Vlaams en Neutraal Ziekenfonds (VNZ) Tegemoetkoming via de verplichte ziekteverzekering
  • Parkeren?
    Je kan voor het huis parkeren. Er is ruimte voor twee wagens. De voordeur van de praktijk zit in de zijgevel, gelieve de inrit naar achteren vrij te laten.
  • Annuleren
    Ik maak graag tijd en ruimte voor jouw begeleiding. Uit respect voor andere cliënten, je eigen proces en mijn tijd, vraag ik om consultaties die niet kunnen doorgaan ten laatste 48u op voorhand te annuleren of te verplaatsen. Dit kan via email of telefonisch en geeft mij de mogelijkheid om alsnog een andere cliënt de afspraak aan te bieden. Bij niet-nagekomen afspraken of afspraken die niet minstens 45 uur op voorhand geannuleerd worden, wordt het volledige bedrag van de sessie in rekening gebracht ter verzuimvergoeding. Deze verzuimvergoeding zal niet in aanmerking komen voor terugbetaling bij de mutualiteit. Voor cliënten in de eerstelijnszorg (conventie) gelden dezelfde annulatievoorwaarden, berekend op de huidige tarieven (en niet op de conventietarieven). Dit wil zeggen dat je ook dan het volledige bedrag van een sessie betaalt, nl. 85 euro. Van zodra je (telefonisch of per e-mail) een afspraak vastlegt, stem je automatisch in met deze annulatievoorwaarden.
  • Tarieven
    Een goede opvolging en begeleiding vergt meer dan enkel de zichtbare tijd die jij als cliënt ervaart. De hieronder vermelde tarieven omvatten zowel gesprekstijd als administratie, voorbereiding en dossierbeheer. Daarnaast is ook de algemene praktijkwerking hierin inbegrepen die een kwaliteitsvolle opvolging garandeert, zoals o.m. de aankoop van therapeutisch materiaal, lidmaatschappen bij erkende beroepsverenigingen, intervisie, supervisie en permanente bijscholing. Vanaf 1 januari 2025 gelden volgende tarieven Intakegesprek (45 min): 85€ Individuele gesprekstherapie (45 min): 85€ Sessie met paarden (90min): 125€ Verslaggeving: 1ste verslag gratis, vanaf tweede verslag (op vraag van de cliënt): 40€ (excl.BTW)/verslag* Sessies worden aan het einde van de sessie betaald: contant of via bancontact-app. Gelieve een afspraak te verzetten zodra je weet dat je niet kan komen. Voor afspraken die minder dan 48 uur op voorhand worden afgezegd, wordt een het volledige bedrag aangerekend ten bedrage van de gemiste sessie. * Verslagen worden opgemaakt na minstens 3 sessies en dienen 5 werkdagen op voorhand te worden aangevraagd. Deze worden standaard bijgehouden in jouw lopende dossier. De meeste mutualiteiten voorzien een (gedeeltelijke) terugbetaling binnen bepaalde grenzen en voorwaarden. Het bedrag, het aantal sessies en de voorwaarden voor de terugbetaling verschillen per mutualiteit. Voor meer informatie hieromtrent dien je zelf contact op te nemen met je mutualiteit. Vanaf januari 2022 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beroep te doen op (een beperkte) terugbetaling via het RIZIV. Een individuele sessie bedraagt dan €11 (of €4 in geval van verhoogde tegemoetkoming). Aangezien dit om een proefproject gaat, volstaat het voorziene budget door de overheid helaas niet om alle cliënten al meteen te laten starten in dit nieuwe systeem. Deze sessies zijn dus enkel voorzien voor kwetsbare mensen met lichte tot matige psychische klachten die tot op heden de weg naar psychologische hulp niet vonden. Tijdens het intakegesprek kan bekeken worden of je hiervoor in aanmerking komt.
  • Bij acute nood
    Bij een acuut noodgeval zijn volgende diensten bereikbaar ’s Avonds, in het weekend en op feestdagen kunt u steeds bij de Spoedgevallendienst of de Huisarts van Wacht terecht. Spoedgevallen Virga Jesse Ziekenhuis: 011/33.55.11 Huisarts van Wacht / MEDIWACHT.be: 011/33.65.33
  • Telefonische bereikbaarheid?
    Tijdens de consultatie ben ik telefonisch niet bereikbaar. Laat een bericht achter op mijn voicemail en ik zal je zo snel mogelijk contacteren. je mag ook steeds een bericht via SMS of WhatsApp sturen, waarna ik je zal contacteren.
bottom of page